donderdag 21 januari 2010

De Europese digitale economie, een ruwe diamant?


Onlangs is mijn oog gevallen op de Europese digitale economie. Na het lezen van enkele studies hierover kwam ik tot de vaststelling dat hier nog heel wat economisch potentieel is. Onbegrijpelijk vond ik dit, in de zelfverklaarde informatiemaatschappij van vandaag.

Ik haal enkele onrustwekkende cijfers aan:

• Slechts 33% van EU populatie heeft laatste jaar iets aangekocht of een dienst besteld online.
• In BE heeft slechts 15% reeds iets in het buitenland aangekocht over internet.
• Eén op twee gelooft dat zijn consumentenrechten afdoende beschermd zijn (dus ook online), dit aantal daalt zelfs lichtjes .
• Mensen hebben meer vertrouwen in online aankopen binnen hun eigen land dan in het buitenland.
• Slechts 1/3 van de Eu consumenten is bereid een aankoop te doen in andere taal bij cross border shopping. Voor België is dit 43%.
• Slechts 7% van alle cross border shopping, gebeurt over het internet.
• Minder dan 10% in de EU heeft dit jaar een online aankoop verricht buiten de nationale landsgrenzen.
• Slechts een kwart van de bedrijven biedt een online catalogus aan, en slechts 10% biedt online betalingsmogelijkheden.
• Slechts 12% van de internetgebruikers in de EU beschouwt transacties op het internet als veilig.

De online Cross Border Trade in Europa laat dus nog sterk te wensen over. In de EU gaat er iets mis bij 60% van alle online aankopen (indien de technische mogelijkheden hier voorhanden zijn), in België is dit zelfs 70%! Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat er bij online aankopen, zeker cross border gemakkelijk iets misloopt. Als dit niet bij de betaling is, dan is het bij de fysieke levering van het product.

In België bleek dat uit een willekeurig gekozen basispakket, bestaande uit alledaagse producten, meer dan 60% niet online beschikbaar was binnen onze landsgrenzen.

Dit ondanks het feit dat op het internet zoeken naar en aankopen van producten een gemiddelde kostenbesparing van 10% meebrengt! Ondanks deze onrustwekkende cijfers blijkt dat in 2008, 12% van de EU bedrijven hun 'turnover' gerealiseerd werd door online trade. U ziet dus welk economisch potentieel hier verloren gaat.

Veel economisch potentieel gaat ook verloren omdat E-commerce bedrijven weigeren producten te verkopen aan consumenten buiten de eigen landsgrenzen. Dit omwille van de veel voorkomende problemen bij leveringen en veel voorkomende fraude bij de betaling.

Men spreekt graag, zowel op nationaal als op Europees niveau, over het bereiken van een Europese interne markt. Wel, het is aan de Europese Commissie en de Raad om deze nieuwe informatiemaatschappij (economisch) volledig te benutten. De Verenigde Staten staan op dit gebied immers al veel verder.

Ik plaats dus een oproep aan de toekomstige nieuwe Commissaris voor telecommunicatie en informatiemaatschappij Neelie Kroes om dit als prioriteit te beschouwen voor de volgende Commissie olv Barosso.

Indien men immers een ééngemaakte Europese interne markt wil bereiken lijkt het me van vitaal belang het snelste medium hiertoe volop aan te wenden, met name het internet. Deze online market stelt de consument in staat, met de klik van een muistoets, producten en diensten over geheel Europa aan te kopen, en dit aan lagere prijzen! Ook voor de aanbieder is het kinderspel om een gehele Europese consumentenmarkt te bereiken.

Om dit te bereiken moet er echter nog heel wat water doorheen de rivier vloeien, zoals de cijfertjes aanhalen. Hier speelt Europa een vitale rol. Zowel de consument als de producent moeten overtuigd worden van de veiligheid, de winstgevendheid en de bescherming van hun rechten.

Hier laat de EU het afweten, er bestaat nog geen centraal online klachtenbureau evenals een Europees online kwaliteitslabel voor ondernemers. Ook het toestaan van een annulatierecht op de betaling, de eerste zeven dagen na aankoop bij onregelmatigheden, kan consumenten over de brug halen.

Het online betalingssysteem van paypal blijkt zéér duur, in de realiteit moet dit Europees gesubsidieed worden of moeten alternatieven uitgedokterd worden om online betalingen (goedkoop) mogelijk te maken.

De generatie van 'Digital Natives' komt nu volop op de arbeidsmarkt en verhoogt spectaculair zijn koopkracht. De tijd is nu voor België en Europa om hierop volop op in te spelen!

Thomas Van Rompuy

2 opmerkingen:

  1. Het klopt dat de grensoverschrijdende e-verkoop wordt ingeperkt door verkopers, ook omdat de rechtsregels inzake consumentenkoop de 27 (eigenlijk 28) rechtsstelsels van de EU sterk verschillen. Het voorstel voor de nieuwe Richtlijn consumentenrechten gaat dat maar weinig verhelpen. Zie http://vlaamseconservatieven.blogspot.com/2010/01/een-richtlijn-consumentenrechten-zonder.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant artikel, Thomas.

    Het is echter opvallend om te zien dat er zich op dit moment twee haaks op elkaar staande beelden aan het ontwikkelen zijn. Langs de ene kant het succes van e-commerce, onder andere beschreven in jouw artikel maar ook door Minister Van Quickenborne (http://www.quickonomie.be/nl/persberichten/26januari2010-digivolutie.jsp?referer=tcm:248-86017-64), langs de andere kant stemmen die opgaan om e-commerce over de grenzen heen zwaar aan banden te leggen (http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704107204575039071694275514.html).

    Wij zijn in 2007 in België met e-commerce gestart en uit pure noodzaak meteen over de grenzen beginnen verkopen. Wij leveren zonder problemen af in onze buurlanden en zelfs daarbuiten, omdat we meer effort doen dan onze buurlanden die allemaal kunnen teren op een grote thuismarkt en zich vaak niet bekommeren om verkoop over de grenzen heen.

    Het idee van het aan banden te leggen van pure play e-commerce druist mijn inziens regelrecht in tegen het idee van de Europese interne markt zoals je in je artikel aanhaalt. Wat er waar is van de gesprekken binnen de Commissie zoals ze in het artikel van de WSJ naar boven komen weet ik niet, maar dit mag van mij betreft ook hoog op de agenda van Mevr. Kroes.

    Ik hoor graag je reactie hierop,
    Thomas
    (www.freshcommerce.be)

    BeantwoordenVerwijderen